Tips om uw online leven te regelen

Hoewel het digitale leven al vele jaren is ingeburgerd in onze maatschappij zijn er nog veel zaken die niet goed geregeld zijn. Zo bestaat er nog weinig wetgeving over de rechten die nabestaanden hebben op eventueel digitale gegevens. De meeste bedrijven hebben dit in hun algemene voorwaarden opgenomen. Zo geeft Apple o.a. aan dat de rechten van eigendom niet overgaan op nabestaanden.

Het is daarom van belang dat we zelf bij leven al goed nadenken over onze digitale nalatenschap. Onderstaande tips kunnen u daarbij helpen.

  • Zorg ervoor dat hetgeen u online opslaat bij uzelf bekend is. Maak een lijstje van uw opslagplaatsen en digitale accounts. Zorg dat die lijst makkelijk vindbaar is voor uw nabestaanden. (zorg ervoor dat er bijvoorbeeld jaarlijks een lijst wordt bewaard bij uw verzekeringspapieren of op een usb stick)
  • Bewaar al uw aankoopbewijzen van online aangeschafte en bewaarde bestanden, zoals itunes, ebooks, software enzovoort en een aparte map. (zorg ervoor dat deze map ook op een externe gegevensdrager staat, externe harde schijf of usb stick)
  • Koppel al uw digitale accounts aan hetzelfde emailadres en gebruik dit adres alleen voor digitale zaken. (Op deze manier ontvangt u ook minder spam in uw privé mailbox) Gebruik uw privé mailadres alleen voor communicatie met vrienden en familie.
  • Zorg ervoor dat digitaal ontvangen communicatie van belastingdienst, bank (afschriften e.d.) en andere belangrijke instanties tevens worden opgeslagen op een externe gegevensdrager. (externe harde schijf)
  • Ruim van tijd tot tijd uw digitale zaken op. Ook in het digitale leven hoeft niet alles bewaard te worden. In een opgeruimde computer met gesorteerde bestanden vinden nabestaanden dingen gemakkelijker terug.
  • Bespreek met uw vertrouwenspersoon (bijvoorbeeld uw partner of executeur) goed en duidelijk wat uw wensen zijn m.b.t. uw digitale leven.
  • Zorg dat uw vertrouwenspersoon weet waar de relevante informatie te vinden is.
  • Bewaar digitale foto’s altijd op een veilige plaats, zodat ze niet verloren gaan. Een extra back-up op een externe gegevensdrager is geen overbodige luxe.
  • U kunt eventueel gebruik maken van de diensten van bedrijven die een digitale kluis aanbieden, zoals Digizeker. Dit zijn betaalde diensten waarin u uw kluis op kunt nemen in uw testament en een sleutel in bewaring kunt geven bij een notaris. Zo bent u ervan verzekerd dat uw gegevens na een overlijden altijd te raadplegen zijn door bijvoorbeeld uw executeur.

Wachtwoorden

Gebruikersnamen en wachtwoorden zijn de sleutels tot veel digitale gegevens. Hoe sterker het wachtwoord, hoe beter. Tevens is het belangrijk niet voor alle accounts hetzelfde wachtwoord te gebruiken en regelmatig wachtwoorden te wijzigen. Meer over wachtwoorden in dit artikel.

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >