Goed afscheid nemen is belangrijk...

Een paar weken geleden werd ik geportretteerd in ‘De Volkskrant’, als één van drie zelfstandige uitvaartondernemers. Aanleiding was het verschijnen van het boek ‘Laat je niet kisten door de commercie’, geschreven door bespaardeskundige Marieke Henselmans. Zij beschrijft het proces van kwetsbaarheid bij nabestaanden na een overlijden. “Uitvaartondernemers zijn zeer bereid te helpen, maar presenteren daarna een gepeperde rekening. Veel nabestaanden durven niet te vragen hoeveel het kost. Ze willen de overledene niet tekort doen. Maar echt, het kan voor veel minder.” Zelf ben ik altijd heel transparant waar het gaat om uitvaartkosten, die meld ik namelijk vooraf, op de euro nauwkeurig. En natuurlijk kun je daarop besparen.

Het zijn de wensen van de overledene en/of van de nabestaanden die bepalen hoe een uitvaart wordt vormgegeven en wat daarvan de kosten zijn. Het is net als met reizen: u kunt naar het buitenland vliegen met een budgetmaatschappij of met een reguliere lijndienst. Als u kiest voor de eerste optie, dan weet u dat dat beperkingen met zich meebrengt. Voor een koffer die ingecheckt moet worden zult u moeten bijbetalen. Als u een stoel wilt reserveren kost dat extra geld. En eenmaal aan boord is de koffie met een broodje niet gratis. De keuze is aan u.

Een tijdje geleden verzorgde ik de uitvaart van een bekende ondernemer, waarbij de familie had aangegeven alles zelf te willen doen. De familie vroeg me daarin mee te denken en samen kwamen we tot het volgende: vader werd thuis opgebaard, niet in een uitvaartcentrum. De familie maakte zelf een rouwkaart en verstuurde die per e-mail in plaats van als drukwerk per post. De familie bestelde via internet een uitvaartkist, zocht een mooi schrift uit als condoleanceboek en vroeg belangstellenden om op de dag van de uitvaart zelf bloemen uit eigen tuin mee te nemen. In plaats van een samenkomst in de aula van een crematorium organiseerden we bij de familie in de tuin een samenkomst, met muziek en sprekers. De overledene stond in het midden en werd na afloop naar het crematorium gebracht in de bestelbus van de zoon. Daar volgde de crematie zonder aanwezigheid van de familie. Het was een prachtig afscheid, geheel in stijl en volgens de wens van de overledene. En de kosten werden op deze wijze laag gehouden.

Samen kijk ik met nabestaanden naar wensen en (financiële) mogelijkheden. Samen geven we het afscheid zo goed en zo passend mogelijk vorm. Goed afscheid nemen is heel belangrijk voor de verwerking van verlies. Goed terugkijken op de uitvaart ook. Je kunt het niet overdoen...

Koop Geersing
uitvaartverzorger

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >