Erfdeel kind na overlijden ouder voor 2003
11 februari 2016
Vraag nummer: 45189
Mijn vader is in 1981 overleden. Mijn moeder woont nog steeds in het oude huis en wil nu verhuizen. Ze zal het huis dus verkopen. Moet er dan erfrechtbelasting worden betaald omdat ik mede-eigenaar ben? Voor het nieuwe huis zou ik mijn deel zo ter beschikking stellen. Alvast bedankt voor uw antwoord
Antwoord:
Beste vraagsteller,
De erfbelasting is reeds betaald en berekend na het overlijden van uw vader. Wel moet u waarschijnlijk uw deel opgeven in box 3 als zijnde vermogen, e.e.a. afhankelijk van de bepalingen in het testament van uw vader en de geldende belastingregels.
Met vriendelijke groet,
Joke van Zoest