Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Kostenbegroting uitvaartondernemer


4 juni 2008

Vraag nummer: 5462  (oude nummer: 10814)

Geachte heer Van der Putten,

Ik vraag me af in hoeverre een uitvaartondernemer min of meer na het leveren van de diensten kan komen met een kostenbegroting en de overeenkomst. Ik las op Uitvaart.nl bij het nieuws van 2007 bij uitspraak van de Ombudsman klacht 2007-54 en 66 over de toelichting van het basistarief dat de ondernemer de plicht heeft de opdrachtgever tijdig en duidelijk te informeren over de kosten en levering van de diensten. Het tegenargument zou kunnen zijn dat de opdrachtgever daar niet naar wil luisteren omdat hij andere dingen aan zijn hoofd heeft. In mijn beleving is er best een mogelijkheid om te peilen bij de opdrachtgever of hij de kosten van de uitvaart wel of niet belangrijk vind. Het blijkt dat de tarieven allemaal standaard zijn, dus volgens mij kan er bij het eerste bezoek een prijsopgave gedaan worden met uitleg over onder andere het basistarief. Desnoods in een dichte envelop of iets dergelijks, zodat het aan de opdrachtgever te bepalen of hij de kosten wel of niet belangrijk vindt en kan kiezen uit de diensten die hij wel of niet af wil nemen.
In ons geval is onze zoon maandagochtend heel vroeg geboren. Op woensdagavond, de dag voor de uitvaart kregen wij pas een begroting onder ogen met het verzoek deze even te tekenen. De vrijdag voor de bevalling had mijn vriendin al contact gehad met de uitvaartondernemer, dus er was tijd genoeg om eerder met de overeenkomst en begroting te komen. Wij waren zelf zo in shock dat wij niet het besef hadden te vragen naar de kosten. De uitvaartverzorgster kon alles wel regelen, maar noemde nooit een prijs. Dat we moeten betalen voor een uitvaart vind ik niet meer dan logisch, maar als het om zulke buitensporige bedragen gaat, vind ik het ook niet meer dan normaal dat je daar van te voren over wordt ingelicht en wat je dan mag verwachten voor dat geld. Zo wisten wij niet van een 'basistarief'. Ik ging er vanuit dat kosten van een uitvaart in verhouding staan met de geleverde diensten. Wij hadden een hele kleine uitvaart met 9 personen in de familiekamer en hebben onze baby zelf vervoerd. Waar ik zo boos van wordt is dat zo'n uitvaartverzorgster 'lief, leuk en aardig' doet en je min of meer achteraf de rekening presenteert. In hoeverre mag dat zomaar?
Het basistarief op zich evenals de 'gemiddelde kosten' van een uitvaart zijn ook erg vaag. Nergens kun je vinden welke kosten precies verwerkt zijn in het basistarief en als alle uitvaartondernemers de kosten morgen met 2000 euro verhogen, zijn de kosten van alle uitvaartondernemers nog steeds min of meer gelijk, maar zijn dat dan normale prijzen? Zij hebben wel een machtspositie, want je bent gewoon afhankelijk van een uitvaartondernemer. Als ze je dan niet van te voren voorlichten over de kosten, kun je ook niet zeggen 'ik bel zelf wel met de drukker en het crematorium'. Dat wat er 'achter de schermen' gebeurt is in mijn beleving erg 'opgeklopt'. En al zouden de uitvaartondernemers reëel prijzen berekenen, dan ben ik wel van mening dat ze je daar van te voren over in moeten lichten, zodat je een keuze hebt en kunt bedanken voor een deel van de diensten.

Alvast bedankt voor uw reactie,

Groet,
XX

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Natuurlijk dient de uitvaartonderneming u te informeren over de kosten. Om een begroting pas de avond voor de uitvaart te presenteren vind ik te laat.
Anderzijds kunt u er ook zelf naar vragen als men er niets over zegt, ook in het eerste contact, of ook via een intermediair als die vriendin.

Maar u hebt de begroting toen die aan u werd voorgelegd, blijkbaar ook niet gelezen. Of het althans niet tot u door laten dringen.

U ging er van uit dat de kosten in verhouding stonden met de geleverde diensten, waarbij u een uitvaart met 9 bezoekers als maatstaf nam. Maar u vergeet dan dat bepaalde basiskosten hetzelfde zijn, ongeacht of er 2 of 20 of 2.000 bezoekers zijn. Het lichaam van de overledene moet verzorgd worden bijvoorbeeld; dan zul je met een pasgeborene minder werk hebben als met een man van 2 meter en 100 kilo, maar de reistijd en planning van iemand die dat komt doen zijn wel nagenoeg hetzelfde. Een onderneming heeft administratieve lasten, er zitten mensen in een call-centre te wachten tot iemand een overlijden meldt, overleg met de nabestaanden, dat soort kosten zijn allemaal gelijk.

Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat u een beetje naïef was over de kosten, er zelf ook niet naar hebt gevraagd, maar dat het u achteraf rauw op het dak viel. Maar is dat reëel?

Ik weet niet om wat voor bedragen het gaat, maar ik adviseer u om het nog eens rustig met de betreffende onderneming te bespreken en ook eens op deze site te kijken naar gangbare gemiddelde tarieven. Zie links de button Uw uitvaart > Wat kost een uitvaart? > Gemiddelde kosten.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >