Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Saneren oude algemene graven


21 september 2023

Vraag nummer: 67333

Geachte heer Van der Putten,

Op één van onze begraafplaatsen willen we een vak met algemene graven ruimen. Deze graven zijn tussen 1968 en 1998 verlopen en (voor zover bekend) niet aangeschreven dat de termijn afgelopen was. (Dat wordt in ieder geval vanaf 2003 bij die begraafplaats wel gedaan).
Tegenwoordig is aanschrijven van algemene graven in de wet wel opgenomen en wordt door ons ook gedaan maar voor zover ik kan achterhalen, was deze verplichting er nog niet in de tijd dat deze graven verliepen.
Is er voor ons als gemeente nu nog wel een verplichting om nabestaanden bij deze graven te zoeken om ze op de hoogte te stellen van de voorgenomen sanering of kan dit achterwege blijven?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord!

Met vriendelijke groet,
Corine van Oudheusden,
gemeente Altena.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik weet het eerlijk gezegd niet uit het hoofd. Dan is de oplossing om gewoon eens even naar de tekst van de wet te kijken en wel naar artikel 27a van de Wet op de lijkbezorging.
Daar staat: "Ten minste zes maanden en ten hoogste twaalf maanden voor het verstrijken van de termijn van uitgifte van een algemeen graf doet de houder van de begraafplaats daarvan schriftelijk mededeling aan de belanghebbende bij dat graf wiens adres hem bekend is."
Dat betekent dus dat voor het aflopen van de gebruikstermijn van het graf gewaarschuwd moet worden. Maar dat niet gewaarschuwd moet worden voor de ruiming van het graf. De gebruikstermijnen zijn al decennia geleden verlopen. Dus er hoeft niet meer gezocht en geschreven te worden.

Dat er voor ruimingen moet worden aangeschreven kan ook wel in een beheersverordening van gemeentelijke begraafplaatsen staan, want dat staat - helaas - standaard in de modelverordening van de VNG. Ik vind het zeer ongelukkige bepalingen, die veel administratieve rompslomp opleveren, juridisch misleidend zijn en zelden enig resultaat hebben.
Even naar 'uw' beheersverordening van 13 oktober 2020. Daar staat niet in dat voormalige rechthebbenden of gebruikers of belanghebbenden van een graf minimaal een jaar voor de feitelijke ruiming van het gedenkteken of de inhoud van het graf per brief moeten worden gewaarschuwd. Gelukkig maar.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Nieuwe site voor mensen die zelf de regie over hun overlijden in handen willen hebben:
www.exit.nl. Met:
- documenten voor medische beslissingen: euthanasieverklaring, volmacht, behandelverbod etc.;
- uitvaartwensen vastleggen;
- een eenvoudige crematie regelen.

TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Hoe kan een graf voor eeuwig blijven bestaan?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >