nieuws

Facultatieve
Sponsors

1 Jaar De Uitvaart Informatie Hulplijn: Een succes

9 oktober 2003

De Uitvaart Informatie Hulplijn, in het leven geroepen door de Stichting Centrum voor Uitvaart- informatie bestaat 1 jaar en heeft bewezen te voorzien in een grote behoefte. Dagelijks blijkt er informatie te worden opgevraagd en hebben vele honderden inmiddels de weg naar de Hulplijn weten te vinden.

Via de Uitvaart Informatie Hulplijn kan iedereen op een hele laagdrempelige manier zonder kosten of verplichtingen antwoord krijgen op alle vragen die betrekking hebben op alle aspecten die te maken hebben met overlijden. De grote kracht van het systeem is gelegen in het feit dat iedereen die het gratis 0800 nummer belt, indien nodig direct wordt doorverbonden met een van de participanten van de Stichting. De participanten beslaan met hun werkgebied het hele scala aan onderwerpen waar vragen over kunnen komen. Van regionale krant en notariaat tot uitvaartverzekering, van bank- en beveiligingszaken tot grafstenen, van uitvaartverzorging en bloemist tot ziektekostenverzekering, van begraafplaatsen en gemeentelijke aangelegenheden tot rouwfotografie, van accountant en grafkisten tot crematorium.

In de dagelijkse praktijk blijkt dat voor het publiek de drempel om met vragen bijvoorbeeld naar een notaris, bank, accountant, crematorium of begraafplaats te gaan nog altijd heel hoog is, terwijl er wel degelijk vaak vragen over deze onderwerpen zijn. De Uitvaart Informatie Hulplijn is 24 uur per dag bereikbaar, dus men kan bellen op het moment dat de vraag actueel is of dat men tijd heeft. De medewerkers van de Uitvaart Informatie Hulplijn geeft direct antwoord op de vragen of verbindt door met een expert. Ook via internet kunnen vragen gesteld worden, hetgeen in toenemende mate gebeurt.

De vragen kunnen natuurlijk alleen maar komen wanneer de Hulplijn bij een breed publiek bekend is. Het afgelopen jaar heeft dan ook in het teken gestaan van de bekendheid uit te breiden. Er zijn veelvuldig advertenties geplaatst in de regionale dagbladen en de brochure van de Stichting is op grote schaal in de regio verspreid. Daarnaast is door de media aandacht besteed aan de Hulplijn en heeft de Stichting deelgenomen aan diverse beurzen.

Het initiatief, dat financieel geheel wordt gedragen door de deelnemende participanten, zal dan ook zeker nog in 2004 doorgaan.