Kosten grafhuur versus offerte; uitvaartverzorger aansprakelijk?


19 maart 2004

Vraag nummer: 2994  (oude nummer: 4140)

Beste heer van der Putten,

Mijn schoonvader is vorige maand overleden en bij het opmaken door de uitvaartverzorger van de voorlopige kostenbegroting en opdracht voor de begrafenis heeft hij voor de grafhuur het bedrag ingevuld op zijn formulier van E 1.778,00 en voor begraafrecht E 327,00. Dit formulier is door mijn schoonmoeder ondertekend voor accoord.

Echter, nu is de rekening ontvangen van dezelfde uitvaartverzorger die 100% duurder uitvalt, namelijk voor het begraven in eigen graf rekent de bewuste gemeente Wijdemeren E 623,00 en voor de koopsom van het eigen graf voor 30 jaar maar liefst E 3.349,00.

Ik heb inmiddels de rekening opgevraagd bij de uitvaartverzorger en het hoge bedrag klopt inderdaad.

Ik vraag mij evenwel af of mijn schoonmoeder voor deze meerkosten ook dient op te draaien. Wellicht had zij een andere keus gemaakt want dit is voor haar een te fors bedrag.

Of kan ik de uitvaartverzorger aansprakelijk stellen voor het verschil tussen zijn offerte en de werkelijke rekening ?

alvast bedankt voor uw vlotte reactie

groet
Th. van der Veen

Antwoord:

Geachte heer Van der Veen,

Zeker valt de bewuste uitvaartverzorger iets te verwijten. Veel gemeenten wijzigen hun tarieven per 1 januari van een jaar en in februari had het in de rede gelegen om te weten wat die tarieven zijn.
Nu kan er een verzachtende omstandigheid zijn of de betreffende gemeente de kosten plotsklaps heeft gewijzigd per 1 januari en dat ook wel duidelijk naar uitvaartondernemingen heeft gecommuniceerd, of niet. Er zijn gemeenten die al in oktober aan uitvaartondernemers de nieuwe tarieven van komend jaar sturen (lof!), en er zijn gemeenten die niets sturen en waar je naderhand merkt dat er iets veranderd is. Maar als iets rond de jaarwisseling speelt, moet je altijd bedacht zijn op nieuwe prijzen. Zeker bij een gemeente als Wijdemeren, die een fusiegemeente is, waar men op een zeker moment tarieven gaat harmoniseren.

Als de begrafenis van uw schoonvader begin januari was en de uitvaartverzorger de tarieven van december hanteerde, dan is dat wat slordig, maar mogelijk nog te begrijpen. Maar als hij in februari totaal verkeerde tarieven noemde, dan is dat ernstig.
Prijsstijgingen van 100% komen niet vaak voor, maar zijn niet onmogelijk. Ik ken het voorbeeld van een gemeente, Liesveld, die in 2003 het tarief van ongeveer 900,- naar ongeveer 2.600,- of 2650,- verhoogde. Dat is bijna 300% duurder. Kosten van 3.350,- voor een eigen graf voor 30 jaar is natuurlijk een boel geld, maar geen ongebruikelijk tarief voor een gemeentelijke begraafplaats. Het zit zo’n beetje op het gemiddelde, als het tenminste grafhuur én het onderhoud van het terrein omvat.

Ik meen dat als de uitvaartverzorger in februari een oud tarief hanteerde, dat hem/haar die foute voorlichting zeker aan te rekenen is. Dat kan dan echter niet zo ver gaan dat de meerkosten geheel voor zijn rekening zijn. U moet dan denken aan een financiële compensatie in de orde van grootte van 50,- of 100,- euro. Ik schat in dat een geschillencommissie of ombudsman dat zo zal beoordelen.
Het gaat immers niet om eigen kosten van de uitvaartondernemer of eigen gewin; het gaat om kosten die 1 op 1 worden doorbetaald.

Alhoewel ik denk dat het financieel voor uw schoonmoeder slechts een betrekkelijk gewin oplevert, zou zij een klacht bij de Ombudsman Uitvaartwezen of een geschillencommissie kunnen overwegen. Vooral als morele genoegdoening. Dit soort onjuiste informatie mag gewoon niet voorkomen, het is simpel een kwestie van correct werken. Bij welke instantie een klacht kan worden ingediend, hangt af van de brancheorganisatie waar deze uitvaartonderneming bij is aangesloten. Men moet u daarover kunnen informeren.

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >