Kosten annuleren uitvaart (en misleidende voorlichting)


30 september 2015

Vraag nummer: 43852

Goedemiddag, na het overlijden van mijn oude tante werd ik door het verzorgingstehuis gewezen op hun gangbare uitvaartverzorger A. Met hen heb ik een gesprek gehad na verkeerd geinformeerd door hen te zijn. Wij hadden een uitvaartverzekering bij Yarden maar A vertelde me dat ik bij iedereen terecht kon. Navraag bij Yarden leverde me een extra ledenvoordeel op waarna ik zonder enige werkzaamheden uitgevoerd door A, een uur na het gesprek de opdracht ingetrokken heb. Als boete ontvang ik nu een rekening van 250 euro. Ben ik er toe verplicht dit te betalen? Zij hebben niets voor mij gedaan. Ik vind dit persoonlijk buitensporig. Ik heb wel een handtekening gezet onder hun prijsopgave. Kunt u mij hierin adviseren?

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Dat kan ik zo niet beoordelen. Het hangt af van wat u 'prijsopgave' noemt; misschien is dat wel een opdracht en zijn er algemene voorwaarden van toepassing.
Als uitvaartverzorger A met u overleg heeft gevoerd en een offerte heeft gemaakt, dan heeft hij wel degelijk werkzaamheden verricht en een aanvang gemaakt. Waar u mee akkoord bent gegaan door die offerte te ondertekenen, waardoor het waarschijnlijk een opdracht is geworden.
Echter, dat kan ik niet zeggen zonder de papieren gezien te hebben. Een handtekening betekent in de regel dat u verplichtingen bent aangegaan.

Aan de andere kant is het zo dat wanneer A u niet informeert dat het gevolgen heeft wanneer u geen gebruik maakt van de diensten van Yarden, u op het verkeerde been bent gezet. Ik wil nog net niet zeggen dat u bewust misleid bent, maar het zit er wel erg dicht tegen aan.
Want iedere uitvaartverzorger weet dat het voor verzekerden wel degelijk gevolgen heeft als men besluit gebruik te maken van de diensten van uitvaartverzorger X, als men voor diensten verzekerd is bij uitvaartorganisatie Y. Dat kan gaan om verschillen in de orde van grootte van 1.000,- of 2.000,- euro. Op een gemiddelde uitvaart van ongeveer 6.500,- euro is dat best veel.

Zie ook: Mag je een andere uitvaartondernemer kiezen dan bij wie je verzekerd bent?


In sommige gevallen maakt het weinig uit, omdat een lokale uitvaartverzorger soms toch goedkoper kan zijn dan een grote landelijke organisatie die u korting geeft op haar (hogere) tarieven. Maar u moet e.e.a. kunnen vergelijken.
Überhaupt zou ik mensen adviseren om altijd even verder te kijken en meerdere bedrijven een offerte uit te laten brengen. Zie:


Ik zou - als ik u was - uitvaartbedrijf A voorstellen om die rekening van 250,- euro maar te vergeten, omdat A in het eerste gesprek ook 'vergeten' is om u te wijzen op de misschien wel grote consequenties om geen gebruik te maken van de diensten van Yarden.
Als uitvaartonderneming A de nota niet wil intrekken, geef u in overweging om een klacht in te dienen bij de Ombudsman uitvaartwezen (zie elders op deze site).
Dat kan overigens alleen als A is aangesloten bij een brancheorganisatie die is aangesloten bij het Klachteninstituut Uitvaartwezen.

Als A niet is aangesloten bij een brancheorganisatie, zie ik al 2 redenen om de directie van het verzorgingshuis er op aan te spreken dat zij slecht advies geeft.
De eerste reden is dat A misleidende informatie geeft, omdat hij verzwijgt dat men een aanzienlijke korting mis kan lopen door de uitvaartverzekeraar niet de uitvaart te laten verzorgen. De tweede reden is dat wanneer A niet is aangesloten bij een brancheorganisatie, men bij eventuele problemen ook werkelijk met problemen zit. Want men kan dan niet terecht bij de Ombudsman uitvaartwezen, die laagdrempelig en voor de consument kosteloos is. Bij problemen moet men dan een advocaat inschakelen, wat een (te) kostbare zaak kan zijn.
Een nette uitvaartonderneming behoort ook te zorgen voor een nette klachtenregeling.

Het verzorgingshuis moet mensen die lokaal niet bekend zijn en er naar vragen, een neutraal lijstje van uitvaartondernemingen geven. En nooit 1 onderneming exclusief aanbevelen.

Soms denken mensen dat ze geen tijd hebben om zich door meerdere ondernemingen te laten informeren. Maar die tijd is er wel. Als een overledene in een mortuarium ligt, bijvoorbeeld. Maar ook als een onderneming al de eerste verzorging van een overledene heeft uitgevoerd, kan altijd nog van onderneming gewisseld worden. Uiteraard kan dan die eerste onderneming een rekening voor de eerste verzorging sturen. Maar de tweede onderneming hoeft deze niet meer uit te voeren.
Via internet is ook al binnen enkele uren een aantal offertes te krijgen.
Vergelijk offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartmarkt.nl

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartmarkt.nl


TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >