Klacht kosten begrafenis, NUVU-lid


14 maart 2007

Vraag nummer: 4695  (oude nummer: 9022)

Ik heb een begrafenisondernemer tot 2x toe schriftelijk gevraagd om een specificatie te geven van de post "Algehele regeling en leiding begrafenis" en ik krijg daar geen enkele reactie op.
Het overige deel van de rekening (zoals transport, gebruik uitvaartcentrum ed.) is door mij al betaald.
Mijn vraag is: kan een begrafenisondernemer weigeren hier antwoord op te geven en vervolgens gewoon een betalingsherrinnering sturen?
overigens is dit bedrijf aangesloten bij de NUVU.
In afwachting van uw antwoord en met vriendelijke groet

P.Roozemond

Antwoord:

Geachte mevrouw,

De blijvende weigering om een toelichting te geven lijkt mij op zich al voldoende reden om een klacht in te dienen bij de Ombudsman uitvaartwezen.
Van bij de NUVU aangesloten bedrijven kan men bij de Ombudsman klagen. Alleen in het geval dat ze niet behoorlijk presteren en handelen, natuurlijk.
U moet in het geval dat u geen antwoord krijgt, wel een redelijke termijn voor een reactie geven, bijvoorbeeld een maand. Een reactie binnen enkele dagen verwachten is te kort. Dan na een maand een herinnering. En pas als u na ongeveer 2 maanden nog niets gehoord hebt, is het echt klachtwaardig.

Informatie over hoe u bij de Ombudsman terecht kunt, vindt u op de site van de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen, te vinden via www.uitvaart.nl/ombudsman.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.