Foute berekening kosten; wat nu?


12 maart 2009

Vraag nummer: 6284  (oude nummer: 12497)

Mijn moeder is afgelopen februari gecremeerd, de begrafenis ondernemer had hiervoor een indicatie gemaakt voor de kosten. wij bleven hiermee binnen het budget van haar verzekering met een overschot van ongeveer 250 euro. Nu hebben wij de officiele rekening gekregen waaruit blijkt dat deze meneer een foutieve berekening had gemaakt waardoor wij ongeveer 700 euro extra moeten betalen. Kan dit zomaar?

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Dat hangt af van de vraag of u ook gezien zou kunnen hebben dat van een vergissing sprake is. Als in uw aanwezigheid een berekening is gemaakt van kosten en u ook had kunnen zien dat er een vergissing was, is het uw risico.
Bijvoorbeeld als men rekende voor verzorging overledene en regelen uitvaart 1.000,-, kist 500,-, opbaren 500,-, transport 650,-, urnengraf 1.500,- en kerkdienst 700,- (ik noem zo maar wat willekeurige kosten en bedragen) en men kwam in totaal op het bedrag van 4.150,-.
Als u ook een kopie van die berekening hebt gehad, had u zelf ook alles kunnen controleren en kunnen constateren dat het fout was. U had dan ook kunnen narekenen dat het juiste bedrag 4.850,- was. Dan is de vergissing in de optelling duidelijk; u bent ook met de afzonderlijke posten akkoord gegaan.
Maar als men geen kopie van de berekening bij u achter heeft gelaten, zodat u het niet nog eens rustig kon controleren, dan heeft een gemiddeld mens het overzicht niet meer en gaat u alleen af op het eindbedrag.

Persoonlijk meen ik dat als u zelf de vergissing ook zou hebben kunnen zien, het risico bij u ligt. Maar dat als u niet zelf alles na kon rekenen en men u alleen het eindbedrag heeft genoemd, of alleen dat ene bedrag op papier staat, het risico van de vergissing bij de uitvaartondernemer ligt.
Maar dat is maar een persoonlijke mening.

Ik zou als ik u was proberen om in goed overleg met de ondernemer tot een oplossing te komen. Misschien zijn beide partijen een beetje schuld aan de vergissing, ik ken de precieze situatie niet. Maar als u er niet uit komt, kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij de Ombudsman Uitvaartwezen (zie www.uitvaart.nl/ombudsman).

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >