Conflict met Yarden


14 juni 2007

Vraag nummer: 4798  (oude nummer: 9317)

Geachte meneer van der Putten,

Graag uw advies over het volgende:
twee maanden geleden heeft uitvaartondernemer Yarden de uitvaart van mijn moeder verzorgd.
In de dagen voor en de dag van de uitvaart zijn er behoorlijke fouten gemaakt.
In de dagen dat mijn moeder opgebaard lag in het verpleeghuis zijn wij de avond na haar overlijden tefonisch benaderd door het personeel van het verpleeghuis dat er volgens hen iets niet goed ging met de koeling onder de kist, het was ontzettend warm in de kamer waar ze lag opgebaard.
We hebben contact opgenomen met Yarden en ze hebben iemand langsgestuurd, volgens de monteur was er weinig aan de hand en genereerde de motor van de koeling veel warmte maar dit had geen invloed op de koeling zelf.
De volgende avond hebben wij weer telefonisch contact gehad met het personeel van het verpleeghuis en zij verzochten ons wederom om iemand te bellen over de koeling, het werd alleen maar warmer in die kamer en het begon er inmiddels ook te ruiken.(het lichaam wel te verstaan).
Bij Yarden werd de telefoon niet beantwoord en Dela heeft het vervolgens overgenomen (hebben waarschijnlijk Yarden op een ander nr gebeld), er is weer iemand langsgeweest en het was inderdaad niet in orde, de koeling was kapot en er was condensvorming in de kist en het lichaam was hierdoor gaan ''ruiken'''.
De monteur heeft de koeling vervangen, dit allemaal in bijzijn van een van de verpleegsters in het verpleeghuis.
ik heb in deze twee dagen meerdere malen emailcontact gehad met onze contactpersoon bij Yarden en deze zei de gang van zeken zeer te betreuren maar we zouden na de crematie hierover in gesprek treden.
Op de dag van de uitvaart kwam de volgauto 40 minuten te laat om ons op te halen met als gevolg dat we veel te laat in het crematoruim arriveerden.
Na de crematie is de contactpersoon van Yarden bij ons thuis geweest en beweerde daar opeens dat er niets met de koeling aan de hand is geweest, de koeling was uit voorzorg vervangen.
Volgens hem is de koeling nog steeds bij andere opbaringen ingbruik en bij het testen zijn geen mankementen gebeleken.
Terwijl bij de uitvaart zelf toch duidelijk het resultaat van een kapotte koeling zichtbaar waren.(handen instaat van ontbinding etc. maar Yarden houd het natuurlijk bij de versie dat niet alle lichamen een paar dagen mooi blijven>).
Yarden wil nu een schikking met ons treffen:de fout gemaakt met de volgauto die veel te laat kwam erkennen zij en dus brengen zij de volgauto niet in rekening.(een bedrag van ongeveer 400 euro omdat de volgauto buiten de woonplaats naar een crematoruim moest.)
De fouten gemaakt met de koeling daar willen zij geen verantwoordlijkheid voor nemen,erkennen de fout ook niet maar volgens hun zeggen ''voor het ongemak'' brengen zij 200 euro in mindering op de rekening naar de verzekeraar.(Dela).
Zoals u wel zult begrijpen is het voor ons als nabestaanden een onvergeeflijke gang van zaken,belangrijkste hierin is dat zij hun fout met de koeling niet erkennen,het is een principe kwestie geworden.
Na een lang verhaal is eigenlijk mijn vraag: is het zinnig om met dit conflict de rechtsgang te bewandelen?
Ik wil graag dat Yarden excuses maakt voor de kapotte koeling ,en ben ookvan mening dat zij ons met een financiele vergoeding tegemoet moeten komen die niet via de verzekeraar loopt.
En wat is een redelijke financiele vergoeding in dit soort situaties?

In afwachting van uw antwoord verblijf ik.

Vriendelijke groet

XX

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Heel erg vervelend allemaal.
Als u vindt dat Yarden de klacht niet correct afhandelt kunt u een klacht indienen bij de Ombudsman Uitvaartwezen. Info over de procedure kunt u vinden op de site van het Klachteninstituut Uitvaartwezen.

Bij dit soort klachten zijn vergoedingen in de orde van grootte die u noemt 400,- en 200,- gebruikelijk. Het gaat nooit om duizenden euro's.

Rechtszaken hebben geen zin, want alleen al het vast houden van de deurklink van een advocaat kost 250,- (per uur). En rechtszaak kost al snel 4000,- tot 5000,- euro.

Het is wel mogelijk om bij de Ombudsman Uitvaartwezen een iets hogere vergoeding te vragen. Maar dan komt dat hooguit in de sfeer dat 400,- niet in rekening brengen hetzelfde blijft en dat 200,- misschien 250,- of 300,- wordt.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.