DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 08-07-2008
OPVOLGER VAN DOODGEWOON?

In oktober verschijnt een glossy over de dood, ToBe gaat het heten. Hoofdredacteur Garance Bongers zegt nu al een probleem te verwachten met de distributie. Het blad zal waarschijnlijk niet in de winkel komen te liggen, want distributeurs hebben liever tijdschriften met ‘een blije boodschap’. “Daarom verspreiden we het tijdschrift via uitvaartondernemers. Die gaan het aanbieden na een uitvaart of crematie, als relatiegeschenk,” zegt Bongers in Spits.


Wij zijn benieuwd of dat gaat lukken. Het idee is aantrekkelijk, maar zullen uitvaartondernemers werkelijk glossy’s gaan uitdelen na een uitvaart? MCP Uitgevers en Trimedia, de uitgevers van het blad, zijn zeer optimistisch, want starten met een oplage van maar liefst 250.000 exemplaren! Het blad zal 128 pagina’s tellen en twee maal per jaar uitkomen.

Bongers zegt van tevoren geen marktonderzoek te hebben gedaan. Het blad is voor iedereen, omdat iedereen wel eens met de dood te maken krijgt. In het nulnummer kan men onder andere lezen over het regisseren van je eigen uitvaart, een oorlogsfotograaf die ‘flirt met de dood’, en het verhaal van een schaduwweduwe, de maîtresse van een overledene. Bongers vertelt verder in Spits: “Daarnaast hebben we foto-items, zoals een familieportret vlak na een begrafenis, waar eigenlijk de lol van afspat.”

Terug naar archief...