DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 17-09-2007
WEBLOG VAN HEDY SUZANNE KUNST-VEGTER 10

Dikke problemen

Bent u iemand met een maatje meer? Nou ja niet zomaar een maatje, ik bedoel een paar echte flinke maten meer? Een stevige XXXL zeg maar? Dan bevindt u zich niet in een fijne positie. De gezondheidszorg beschuldigt u van het opjagen van de kosten voor zorg en vliegmaatschappijen hebben u liever niet aan boord vanwege de overlast voor andere passagiers. En, als we de media mogen geloven beperken de problemen zich niet tot het leven. Ook na de dood zijn er nog wat problemen op te lossen eer de dikkerd eeuwige rust gegund wordt. Of, valt dat in de praktijk wel mee?


Uitvaartverzekeraars redeneren: ‘wie te veel weegt, betaalt meer.’ Dit schijnt al tijden usance te zijn. Aan de hand van de verhouding tussen lengte en gewicht wordt een toeslag bepaald die de kortere levensverwachting en dus het betalen van minder premie, moet compenseren. De hoogte van de toeslag is bij elke verzekeraar weer anders.

Best een raar idee vind ik. Te moeten onderzoeken welke verzekeraar de laagste toeslag per extra kilo lichaamsgewicht in rekening brengt alvorens een verzekering af te kunnen sluiten. Je gaat dan toch al snel denken: ‘En rokers dan, of mensen met een gevaarlijke hobby? Hebben die ook een lagere levensverwachting die met een toeslag gecompenseerd moet worden?’ Ik heb mijn uitvaartverzekering er op nagekeken maar die geeft geen inzicht in dit soort toeslagen of eventuele vrijwaring ervan. Jammer want de berichtgeving over dit onderwerp heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt.

Daarnaast krijgt een zwaarlijvige dode te maken met extra kosten voor een bredere kist. Naast meer materialen is dit kostbaar, omdat het normale productieproces in de fabriek stilgelegd moet worden. En dat voor een enkele afwijkende kist die ook nog eens binnen zeer korte tijd klaar moet zijn. Dat kost natuurlijk wel het een en ander.

Onvermijdelijke kosten waarvoor de dikkerd uiteindelijk zelf zal moeten opdraaien. Hoewel, er kan natuurlijk ook altijd nog gekozen worden voor een teraardebestelling in doeken of een lijkwade. Voor islamieten heel gewoon, bij ons nog niet zo gangbaar. Dus, of dat als een oplossing wordt gezien is zeer twijfelachtig. Maar, de mogelijkheid is er in elk geval wel.

Zorgelijk wordt gedaan over het dragen van de zware kist. Moeten er geen aanvullende arboregels opgesteld worden die de dragers moeten behoeden voor letsel als gevolg van het tillen van de zware vracht? Belachelijk als je het mij vraagt. Natuurlijk kun je ook dragen met zes personen in plaats van vier. Of anders zet je gewoon paard en wagen of een lijkauto in. Kortom, een beetje creatief denken mag zo af en toe ook wel. Maar aan de andere kant zijn taferelen zoals in Amerika waarbij kolossale mensen uit hun huizen getakeld moeten worden door de brandweer ook niet fijn.
Crematoria bouwen inmiddels grotere ovens, dus cremeren kan gewoon. Het is wel waarschijnlijk dat hiervoor uitgeweken moet worden naar een crematorium in een plaats die over zo’n voorziening beschikt. En, dat is niet altijd om de hoek. Maar dat lijkt me niet onoverkomelijk.

Begraven is ook geen punt. De beschikbare ondergrondse grafruimte is groter dan het bovengrondse graf waarop een grafplaat of graftuin is aangebracht. Je hebt dus voldoende ruimte om een wat breder graf te maken waar de grotere kist in past.

Al met al dus wel een paar probleempjes maar ik vind het best wel meevallen. Daarbij heb ik ook soms de indruk dat de dikke medemens overal de schuld van lijkt te krijgen. Immers, mensen worden ook steeds langer waardoor langere kisten gemaakt moeten worden die ook weer in grafruimtes moeten passen. Nooit een probleem geweest dat niet op te lossen viel.

En, soms is een grotere of bredere kist geen noodzaak maar wordt er gewoon voor gekozen. Dat bewijst wel het hilarische verhaal van een kardinaal die met zijn mijter op begraven wilde worden. Zijn kist stak een flink eind buiten de rouwauto wat wel een beetje gek leek. Maar, verder geen problemen.

------------------------------

Hedy Suzanne Kunst-Vegter is teamleider Sectie Begraafplaatsen van de stad Groningen. Ze heeft de leiding over veertien gemeentelijke begraafplaatsen in Groningen, waaronder Selwerderhof.

Eerdere bijdragen van Hedy Suzanne Kunst-Vegter:
Kerst 2006
De pestvogel
Cemetery-watching
De infozuil
Lentekriebels
Grafkosten
Kindergraven
De grootst denkbare nachtmerrie
Skeletten op de schroot

Terug naar archief...