DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 13-03-2007
'DOODSBED VAN EEN KIND' MAG VOORGOED BLIJVEN

Binnenkort keert het schilderij ‘Doodsbed van een kind’ van de 17e eeuwse schilder Bartholomeus van der Helst, voorgoed terug naar het MuseumgoudA in Gouda. Het schilderij is een favoriet van veel bezoekers aan het museum.


Zo ook van Rudi Ekkart, voorzitter van de commissie die onderzoek doet naar de herkomst van in de oorlog geroofde kunstwerken. Onder andere door dit onderzoek besloot de regering verleden jaar de 202 schilderijen die waren te herleiden tot het vooroorlogse bezit van de joodse kunsthandelaar Jacques Goudstikker, terug te geven aan zijn erfgenamen. De publiekslieveling van Gouda maakte daar deel van uit. Het had daar bijna vijftig jaar gehangen. Onlangs werd dit werk samen met de 201 andere werken teruggegeven aan Marei van Saher, de schoondochter van Goudstikker.

Een mooi gebaar van Von Saher is dat zij de Nederlandse staat één doek uit de collectie wilde schenken. Dat werd ‘Doodsbed van een kind’ (anderen spreken van ‘Portret van een gestorven kind’, Von Helst had er zelf geen titel aan gegeven.) Al eerder was besloten dat de werken die de staat zou terugkopen van Von Saher (inmiddels 4 stuks) terug zouden keren naar het museum waar ze al die tijd gehangen hadden. Zo ook dit stuk. Museum en inwoners van Gouda zijn blij.

Toch vreemd dat het schilderij van een dood kind zo populair kon worden. Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het zo’n ontroerend beeld is. In eerste instantie lijkt het kind te slapen, het gezicht heeft niet het lijkwitte van een doodsgezicht. Het witte doodshemd en de gedoofde toorts op het bed maakt duidelijk dat het om een gestorven kind gaat.

Meer over dit en andere doodsportretten is te lezen in # 18 van Doodgewoon dat nog steeds te verkrijgen is.

Terug naar archief...