DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 12-01-2007
DE DOOD IN SECOND LIFE

De dood is geïntroduceerd op de virtuele wereld Second Life. De Amsterdamse onderneming Uitvaart.Com en Bogra, Nederlands grootste fabrikant van uitvaartkisten, zijn de eerste uitvaartbedrijven ter wereld met een vestiging en een crematorium in Second Life.


Second life (SL) is een virtuele wereld die in 2003 werd gecreëerd door Linden Labs in San Francisco. In deze wereld wonen momenteel bijna 2,5 miljoen bewoners die zich in de vorm van een avatar door de wereld voortbewegen. De munteenheid in Second Life is de Linden dollar (L$, 275 L$ is 1 US$) Iedere dag wordt in Second Life omgerekend tussen de 1 miljoen en 1,2 miljoen US$ uitgegeven.

Het idee om aanwezig te zijn in Second Life ontstond een aantal maanden geleden, vertelt Peter van Schaik, directeur van Uitvaart.com (Jello Stringfellow in SL). "Iedereen die zich bezighoudt met nieuwe media, weet dat Second Life op dit moment enorm in de belangstelling staat. Anders dan games als ‘World of Warcraft’ is de virtuele wereld van Second Life juist geen spel. Het beoogt de echte wereld na te bootsen. Juist daarom was het in mijn ogen merkwaardig dat de dood nog geen plaats had in Second Life. Want juist de dood definieert het leven, ook het tweede leven. De dood is de keerzijde van de munt die leven heet."

Het kantoor van Uitvaart.Com en het crematorium zijn gelegen in een gedenktuin 'Garden of Memories' in de Tathlina regio. In de herdenkingstuin kunnen de inwoners van Second Life zelf een gedenkplek aanmaken voor overleden dierbaren uit Second Life of uit het ‘echte’ leven. In het virtuele crematorium zijn ruimtes die in een echt crematorium aanwezig zijn, dus inclusief de urnenkamer, de aula en de opbaarkamers. Van Schaik: "In iedere ruimte kunnen de bewoners lezen over de activiteiten die in iedere kamer plaatsvinden." Door dit virtuele bezoek aan een uitvaartcentrum en crematorium wil Uitvaart.com informatie verschaffen en antwoorden geven op vragen over terminale zorg en begrafenissen en crematies op een interactieve en vernieuwende manier.

Deze diensten sluiten nauw aan bij de werkzaamheden van Uitvaart.Com in Real Life. Uitvaart.Com exploiteert een aantal websites met informatie over de mogelijkheden die mensen hebben om de regie over het levenseinde te behouden, zoals uitvaart.nl en condoleance.nl. Van Schaik: "In het virtuele kantoor van Uitvaart.Com zullen we vergelijkbare informatie bieden."

Samen met Uitvaart.Com heeft ook Bogra een vestiging in Second Life geopend. In het kantoor van Bogra kunnen SL-bewoners verschillende modellen van kisten bekijken en ter zijner tijd ook bestellen. Bogra’s uitvaartproducten worden op een unieke wijze getoond, ze zijn namelijk naar leefstijl gegroepeerd. Voor de drie stijlkamers worden verschillende foto’s getoond die drie verschillende leefstijlen verbeelden: klassiek, modern en luxueus. Op basis van deze foto’s kiezen bewoners een stijlkamer die het beste aansluit bij hun voorkeur. De kisten die in deze kamer worden getoond passen vervolgens bij de gekozen leefstijl.

Linda Damhuis, directeur van Bogra (Fleur Malibu in SL) legt uit: "Weinig produchten zijn zo persoonlijk als kisten en urnen. Daarom vinden wij het zo belangrijk dat mensen ook daadwerkelijk een kist uitzoeken die precies bij hun leefstijl past. In Second Life kunnen we onze unieke leefstijlbenadering verder vormgeven op een interactieve en vernieuwende manier."

Terug naar archief...