DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 18-05-2006
KOEN WAUTERS MAAKT VLAAMSE UITVAARTSECTOR BOOS

'Koen Wauters maakt uitvaartsector boos', kopt het Vlaamse Het Nieuwsblad. 'Reclamecampagne voor Nederlanders schiet Vlaamse begrafenisondernemers in verkeerde keelgat.'
De Vlaamse Autonome Raad Uitvaartwezen wil Dela niet.


Elders op deze site maken wij melding van een nieuwe reclamecampagne van Dela België, waarbij gebruik gemaakt wordt van Koen Wauters.

De Vlaamse begrafenisondernemers zijn vooral 'in hun wiek geschoten', omdat Koen Wauters reclame maakt voor een Nederlandse uitvaartverzekering. En nog wel een die zich niet aanpast aan de Vlaamse uitvaartmentaliteit maar op voortvarende Hollandse wijze Vlaamse sentimenten platstamt.

Volgens Dela is er een grote markt voor uitvaartverzekeringen in Vlaanderen. Volgens hun gegevens kan 1 op de 3 Belgen de uitvaart van hun schoonmoeder niet eens betalen, zodat een verzekering geen overbodige luxe is. De kosten voor een uitvaart raamt Dela op 6.000 euro.

Dela-woordvoerder Kris Leysen in Het Nieuwsblad: "De Vlaamse begrafeniswereld werkt nog op ambachtelijke wijze. Veel mensen geven hun geld nog in een enveloppe aan de begrafenisondernemer, met de vraag hun uitvaart te regelen. Wij doen het met meer garantie op de kwaliteit van de uitvoering."

Dat zit de Vlaamse Autonome Raad Uitvaartwezen (Varu) niet lekker. De Varu noemt de Nederlanders agressief en het bevalt de Raad ook niet dat ze via de verzekeringspolis de klanten ook meteen binden aan een begrafenisondernemer van Dela. Kiezen de nabestaanden voor een eigen uitvaartondernemer, dan zijn ze aanmerkelijk duurder uit, meent de Varu.

De Varu ziet meer in een uitvaartverzekering waarbij geld wordt uitgekeerd aan de nabestaanden, dan in een uitvaart die door de naturaverzekeraar wordt geregeld. Varu-voorzitter Bruno Quirijnen: "Die uitvoering mag de verzekeraar zo weinig mogelijk kosten, zodat de kwaliteit veel lager zal zijn dan wanneer men een kapitaal ontvangt dat vrij kan worden besteed." Daarom start Varu een eigen uitvaartverzekering, waarbij de klant een geldbedrag krijgt waarmee in alle vrijheid een eigen uitvaartondernemer kan worden gekozen.

De Vlaamse uitvaartsector denkt dat de Vlaming eigenlijk niet geïnteresseerd is in een uitvaartverzekering. Quirijnen over Dela: "Ze krijgen dat niet aan de straatstenen verkocht, maar ze gaan nu een behoefte creëren via een reclamecampagne." Dela is er echter heilig van overtuigd dat 70 procent van de Belgen zich graag zouden willen verzekeren, precies zoals in Nederland en Spanje. Op dit moment heeft Dela 220.000 verzekerden in België, 8 procent van het potentieel.

Terug naar archief...