DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 26-10-2001
DAN LIEVER TELKAMP, YARDEN MAAKT 'HUMORISTISCHE' UITVAARTCOMMERCIAL

Humor en de dood, het is een combinatie die heel geslaagd kan zijn. Paul de Leeuw speelde op bijzonder grappige wijze een uitvaartondernemer in één van de afleveringen van Schreeuw van De Leeuw. En ook de serie Begraven van de VPRO had heel wat hilarische momenten. Maar zodra de uitvaartbranche zélf er zich aan waagt, gaat het vaak mis. Vooral als het om de commercial met humor gaat.


Neem bijvoorbeeld de campagne van uitvaartverzekeraar en -verzorger Monuta uit 1997. Dat waren donkerblauwe posters met een sierlijke randversiering en zachtgele letters waarin een vertegenwoordiger van een bepaalde beroepsgroep zijn/haar laatste wens uitsprak. 'Kan ik een plekje bij de ingang krijgen?' vroeg een portier. 'Ik ga niet. Ik blijf' liet een paragnoste weten. Een piloot wilde 'een mooie kist' en een brandweerman wilde 'absoluut niet gecremeerd worden', de schrijfster maakte haar voorliefde voor 'een open einde' bekend. Allemaal grappig bedoeld, maar het was het net niet.

Nu bestookt de nieuwe uitvaartverzekeraar en -verzorgerYarden (voorheen AVVL en NUVA, ze fuseerden dit jaar) de televisiezenders met een commercial die 'humoristisch' heet te zijn. A. van de Wiel, voorzitter van de Holdingdirectie van Yarden, moest zelfs 'grinniken' toen hij het filmpje voor het eerst te zien kreeg, vertelt hij aan een GPD-journalist.

Niet iedereen grinnikt met hem mee. In het spotje draait het om een ballonvaart. Er zitten twee mannen in de mand, de ballonvaarder en een fotograaf die foto's maakt van de weilanden onder hen. De ballon nadert een rij moderne windmolens. Terwijl de fotograaf zich van niets bewust is (met de rug naar de molens aan het fotograferen is), maakt de ballonvaarder zich duidelijk zorgen en gooit allerlei ballast overboord om de windmolens te omzeilen. Tevergeefs lijkt het, in het laatste shot zie je de man naar de fotograaf kijken die over de rand hangt met fototoestel met een blik van 'zal ik het doen?' Einde filmpje, tekst in beeld: Zorg voor een goede afloop.

Behalve dat de commercial nauwelijks tot een glimlach aanzet, heeft het einde tot diverse verontwaardigde en zelfs geschokte reacties geleid. Tegen het GPD ontkent Van de Wiel dat in het filmpje de spot wordt gedreven met dood en ongelukken. "In de commercial is sprake van een ongeluk... of niet, dat blijft in het midden. Maar - en dat is de boodschap - bij Yarden is de afloop altijd goed. Wij spotten dus niet met de dood of een ongeluk," Van de Wiel. Verder meent hij dat het spotje vooral als humor gezien moet worden. Het bedrijf wilde wel eens wat anders dan een reclamefilm met vallende bladeren en Mieke Telkamp-muziek. (Overigens heeft het bedrijf het spotje na 11 september wel enige tijd van de buis gehaald, omdat, aldus Van de Wiel in het Assurantie Magazine van 21 september jl.: 'Dat kan dezer dagen bij mensen emotionele reacties oproepen.")

Een ander onderdeel van de campagne is een cd met de titel 'De goede afloop, die regisseer je zelf' die gratis besteld kan worden bij Yarden. Op de cd staat een foto die eigenlijk niets te raden overlaat, de ballonvaarder staat met zijn handen uitgestrekt naar voren met een duidelijk moordlustige blik in zijn ogen naar de fotograaf te kijken. Die gaat er aan, dat kan niet anders.

Maar er is meer mis mee. Zowel de foto als de inhoud van de cd heeft iets kinderachtigs. Mijn neefje van negen heeft er (even) plezier aan beleefd, bij mij wekte het alleen maar ergernis op. Nadat het eerder beschreven filmpje is afgedraaid mag de 'interactieve' computergebruiker een eigen scenario voor de goede afloop maken, met behulp van een aantal meerkeuzevragen. Zoals: U heeft nog maar beltegoed voor één gesprek, wat doet u? Natuurlijk luidt één van de keuzen dat ik contact op met mijn verzekeringsagent om een uitvaartverzekering af te afsluiten.

Na beantwoording van de vragen, krijg ik mijn persoonlijke scenario voor de goede afloop. (De enig echte goede afloop is uiteraard met een verzekering van Yarden het graf ingaan.) Weer in dat kindertaaltje met uitroeptekens: 'Oeps. Dat scheelde een haartje! Deze keer heeft u het er goed van afgebracht! Maar het had allemaal een stuk minder goed af kunnen lopen. Hoe was dan uw uitvaart geregeld?' Et cetera.
Na zo'n cd ren je toch onmiddellijk naar DELA om je uitvaart te laten regelen.

Ze kunnen (of konden) het overigens wel, bij de AVVL, voorheen de helft van Yarden. 'Is er koffie na de dood?', een campagne uit 1994 van de AVVL, is nog steeds veruit de beste campagne van de uitvaartbranche tot nu toe. Niet omdat hij humoristisch was, maar omdat hij de consument even op het verkeerde been zette en daardoor tot nadenken stemde. Het kan dus wel degelijk anders. Maar niet op de ballonvaartmanier. Doe dan maar weer vallende bladeren met een Mieke Telkamp-muziekje eronder. (Anja Krabben)
Terug naar archief...