DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 29-10-2004
EEN ECHTE UITVAARTSOAP

Het zijn spannende en stormachtige tijden voor de uitvaartwereld. Er is veel aandacht in allerlei tv-programma's voor 'de mens achter de uitvaartondernemer', waarmee sympathie wordt gekweekt voor de uitvaartprofessional én het uitvaartvak, en gelijkertijd zijn er verhalen over schandalige wanpraktijken en misleiding van nabestaanden.


De uitvaartbranche maakt zich regelmatig schuldig aan het misleiden van nabestaanden en het ophogen van rekeningen van begrafenis of crematie, zo wist Nova vorige week te melden.

Dat zou blijken uit een onderzoek van het actualiteitenprogramma, dat met tientallen personen uit de uitvaartwereld en met nabestaanden sprak. Zo worden er vaak aan nabestaanden geen offertes verstrekt en staan er extra posten voor niet verleende diensten op de rekening die wel betaald moeten worden. Ook kreeg NOVA inzage in een lopend justitieel onderzoek waarbij tussenpersonen voor bijna 1 miljoen euro aan premies voor de uitvaartverzekering hebben verduisterd.

Al snel liet het Netwerk Uitvaartvernieuwers bij monde van voorzitter Carolien Harrems in de Telegraaf weten de Nova-uitzending te onderschrijven. Prijsopdrijving, steekpenningen en oneerlijke concurrentie zijn een structureel probleem in de uitvaartbranche, zo stelt Harrems. Via een persbericht liet het Netwerk weten te pleiten voor een onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Sinds vandaag doet zich een nieuwe ontwikkeling voor in de enige echte real life uitvaartsoap. Enkele leden van het Netwerk Uitvaartvernieuwers reageren verontwaardigd op de uitspraken van Carolien Harrems. Zij hebben het bestuur hierover brieven geschreven en zelf de publiciteit gezocht door kopieën daarvan naar uitvaart.nl te faxen. Helen Teunissen van Matrice Uitvaartverzorging verwijt het bestuur van Het Netwerk amateurisme en stennismakerij. Volgens Teunissen heeft het bestuur van het Netwerk les 1 in de marketing overtreden door zich te profileren ten koste van anderen. Ook Sander van der Spek van Veluwezoom Uitvaartverzorging distantieert zich van het persbericht van het Netwerk en het artikel in de Telegraaf. Deze en andere leden overwegen opzegging van hun lidmaatschap.

Het lijkt er op dat Carolien Harrems (en het hele bestuur?) te snel de publiciteit heeft gezocht. Gisteren liet ze dood.nl desgevraagd nog weten de uitzending van Nova en de publiciteit daar omheen inderdaad bewust te hebben aangegrepen om het Netwerk meer bekendheid te geven. Het lijkt er op dat die grotere bekendheid er nu inderdaad komt, maar de manier waarop, daar kan het bestuur van het Netwerk niet echt blij mee zijn. Carolien Harrems was niet bereikbaar voor commentaar.

Terug naar archief...