DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 24-12-2003
EEN NAASTE, SUïCIDE, GEESTIG

'Is dat nou een dooddoener? 'wat blijft, zijn de herinneringen?' Ach nee, maar herinneringen hadden we ook al toen ....... .......... nog leefde. In dat opzicht is er dus niet zoveel veranderd, behalve dan dat er geen nieuwe herinneringen bij zullen komen. Daar heeft hij zelf voor gekozen, door zich van zijn leven te ontdoen. Wij denken dat hij genoeg van het leven had; en als je genoeg van iets hebt, hoef je niet meer. Zo simpel is het. Zijn we dan niet verdrietig? Natuurlijk wel, maar vooral omdat wij verder leven. Hij niet. Hij zal nooit meer verdrietig zijn en dat is best een aangename gedachte.'


Een voorbeeld van een 'alternatieve overlijdensadvertentie', geplaatst door een naaste die geestig probeerde te zijn bij een geval van suïcide.

Karel Hubert van Hansnel Communicatie vindt dat het droevig gesteld is met de overlijdensadvertenties in dit land, zo schrijft hij op zijn eigen site.
'Zwart op wit komen we in de krant te staan, met onze naam, geboortedatum, sterfdatum en wat omlijstende woorden. Overlijdensadvertenties zijn zelden ontroerend. Meestal schotelen ze de lezers teksten voor die al duizenden malen eerder zijn gebruikt, al dan niet aangereikt door de begrafenisondernemer. Geplaatst in een zwarte rand die rouw moet voorstellen. Het is geen fraaie manier om het slot van een mensenleven te adverteren.'

Dat kan anders, schrijft hij. En hij voegt de daad bij het woord, door op zijn eigen site '50 manieren om je dood te adverteren' te geven. Oftewel 50 alternatieve overlijdensadvertenties, 'die anders zijn in woord én beeld.' Doordat er ook diverse keuzemogelijkheden worden gegeven (je kunt kiezen wie er in de advertentie aan het woord is, de doodsoorzaak en de toon van de advertentie) zijn er totaal 2500 verschillende overlijdensadvertenties te maken.

De advertentie kunnen worden gedownload en mogen gratis worden gebruikt.

Terug naar archief...