DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 04-01-2004
UITVAARTMUSEA OVER DE GRENZEN

The National Museum of Funeral History opened its doors on the evening of October 18, 1992. The Museum was founded by Mr. Robert L. Waltrip after 25 years of dreaming of an institution that would educate the public and preserve the rich heritage of the funeral industry.


Robert L. Waltrip, waar kennen we die naam ook al weer van? O ja, van de Amerikaanse uitvaartgigant SCI. Waltrip is daar CEO. Daar wordt echter met geen woord over gerept op de site van het National Museum of Funeral History in Houston, Texas (ook de thuisbasis van SCI). Het museum meldt zelfs trots dat het door de Amerikaanse belastingdienst wordt erkend als een non-profit organisatie en dat het om te kunnen bestaan en blijven uitbreiden, afhankelijk is van de giften van genereuze donoren. (Gaat het zo slecht met SCI?)

Of de inhoud van het museum wat is, kunnen wij nu alleen beoordelen naar aanleiding van de site. Op meer dan 20.000 vierkante 'feet' staan duizenden voorwerpen uitgestald. Topstukken zijn John F. Kennedy's 'Eternal Flame' die 25 jaar lang, 24 uur per dag, bij regen en zonneschijn op het graf van de oud-president heeft gebrand en die in 1998 is vervangen door een nieuwe (de oude is in permanente bruikleen van het National Museum of Funeral History) en een Duitse lijkkoets (een zogenaamde Glaswagen) uit 1860.

Leuk uit de giftshop: een video over de geschiedenis van het balsemen, een chocolade doodskist voor slechts 5 dollar ('now you can have your casket and eat it too') en een mummie: 'Now is your chance to own your very own Mummy. Designed with education in mind the mummie adds hours of fun and enjoyment as you build and create your very own Mummy. With its own Internal Organs, Canopic Jars for storage of the organs, Wrapping Material, Carcofigous to place your finished Mummy in, and even a Historical Guide Book which describes the process of creating your Mummy.'

Terug naar archief...