DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 03-06-2003
NIEUWE UITVAARTBUS

Voor de uitvaart van mijn vader huurden wij een oude bus van het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB). Het GVB heeft enkele bussen die niet meer voor het openbaar stadsvervoer worden gebruikt, maar die het nog prima doen, bewaard en in de verhuur gedaan. De rode bussen kunnen per uur of dagdeel, inclusief chauffeur (die is verplicht), tegen een zeer schappelijke prijs worden gehuurd. Voor een feestje, of een speciale gelegenheid, zoals een uitvaart.


De uitvaartmis van mijn vader vond plaats in een kerk van het centrum van Amsterdam, aan de Keizersgracht. Hij werd begraven in nieuw zuid, een kleine 10 kilometer verder. Tussen kerk en begraafplaats werden de uitvaartgasten, die niet met eigen auto waren gekomen, vervoerd met de door ons ingehuurde stadsbus. Zowel heen als terug. De bus volgde de lijkwagen met mijn vader en de twee volgauto’s waarin de directe familie zat. Eigenlijk hadden wij ook in die bus moeten zitten, want de sfeer in de bus was erg goed, zo hoorden wij later. Juist vanwege de gezamenlijkheid waarop de laatste gang van mijn vader werd gevolgd.

Het kan ook anders, met een ‘echte’ uitvaartbus. Onlangs introduceerde Mark van der Poel uit Deventer zijn uitvaartbus. “Samen de laatste rit maken, dat is het idee,” liet Van der Poel de pers weten. “De uitvaartbus kan een reguliere rouwstoet vervangen. Ik heb me er altijd over verbaasd dat de overledene in een kist in een auto ligt, en dat de familie er achteraan kachelt.” Van der Poel is anderhalf jaar bezig geweest met het ombouwen van een korte stadsbus, die hij kocht van het Utrechts vervoersbedrijf. De bus bevat een opbaarruimte voor de overledene, heeft leren banken met plaats is voor vijftien à zeventien personen en een lage, hardhouten vloer die goed toegankelijk is voor ouderen.

Van der Poel heeft meegedongen naar de reizigersprijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de onafhankelijke reizigersvereniging Rover. Hij heeft hem niet gewonnen. Misschien omdat zijn idee voor een uitvaartbus niet geheel nieuw en origineel is. Al in 2000 werd de eerste uitvaartbus geïntroduceerd door CVU Uitvaartzorg in Rotterdam in samenwerking met Connexxion uit Schiedam. Deze bus is groter dan de Deventer bus en heeft 24 zitplaatsen, de overledene kan in het achterste deel van de bus worden opgebaard. De directeur van CVU Uitvaartzorg, de heer A. Meij, prees de bus destijds aldus aan: ‘De uitvaartbus maakt het mogelijk dat nabestaanden de laatste uren dicht bij de overledene kunnen doorbrengen. Niet meer gescheiden in volgauto’s, maar samen met de overledene in de uitvaartbus naar het crematorium of de begraafplaats. Een laatste rit langs de dierbare plekjes van de overledene, terwijl zijn of haar favoriete muziek door de bus klinkt, is een andere mogelijkheid. Of samen in de bus bij het volkstuintje van opa nog eens die video bekijken van zijn laatste verjaardag. De mogelijkheden zijn talrijk.”

De CVU-bus is niet alleen groter maar ook luxueuzer dan het Deventer model. De bus is voorzien van een pantry, een audio-/videoinstallatie, een toilet en airconditioning. Verder heeft de bus getinte ramen, zodat de nabestaanden privacy hebben, en bevat het voertuig tevens een lift voor rolstoelgebruikers. Daar staat weer tegenover dat de uitvaartbus uit Deventer, vanwege het kleiner formaat, beter manoeuvreerbaar is op begraafplaatsen.

Het mooie aan de speciale uitvaartbussen is dat overledene en nabestaanden c.q. uitvaartgasten samen in één bus zitten. Maar dat moet met zo’n GVB-stadsbus (ongetwijfeld een veel goedkoper alternatief dan de uitvaartbussen) toch ook kunnen? Een paar stoelen verwijderen en de kist er in. Mocht ik weer een uitvaart moeten regelen, hopelijk nog heel lang niet, dan zal ik daar eens naar informeren.
(Anja Krabben)

Op de foto de Deventer uitvaartbus

Terug naar archief...