DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 03-03-2003
HET BETERE JATWERK

Het was al eerder gesignaleerd, onder andere door de VPRO-gids, Six Feet Under lijkt in meerdere opzichten sterk op de door de VPRO in 1998 uitgezonden serie Begraven. Tom de Ket, een van de schrijvers en hoofdrolspelers van ‘Begraven’ is het daar helemaal mee eens.


De Ket: “Ik kijk elke week naar Six Feet Under. En met veel genoegen. Maar de overeenkomsten zijn frappant. Om te beginnen het format: vader is overleden, twee zonen zetten het bedrijf voort. De ene zoon wil moderniseren, de andere is behoudend. Ze worden bedreigd door een groot Amerikaans uitvaartbedrijf, nadat ze zich niet hebben willen laten uitkopen. Elke aflevering begint met een al of niet bijzonder sterfgeval.”

“Maar ook details komen zeer bekend voor,” vervolgt De Ket. “Ze hebben een handig iemand werken in de aflegkamer. Die overleden pornoster die onlangs in één van de afleveringen voorkwam, en wier siliconeborsten met kattenvoerblikjes moesten worden ondersteund, dat hadden wij ook. Dit kan allemaal geen toeval meer zijn. Het is bekend dat de Amerikaanse networks scouten over de hele wereld, allerlei programma’s bekijken om te zien of er iets bruikbaars bij zit. Bovendien hebben we voor de serie ‘Begraven’ onder andere ons licht opgestoken bij een uitvaartbedrijf waar veel Amerikanen werken. Zo kan ons idee ook in Amerika terecht zijn gekomen.”

“We hebben contact gezocht met het network dat de serie produceert en uitzendt, HBO, maar natuurlijk ontkennen ze. Dat zou ik ook doen.”

“Het verschil is dat ‘Begraven’ vooral satire was, terwijl Six Feet Under meer een dramaserie is. Het wordt ook steeds meer drama en dat vind ik eigenlijk minder interessant. Want in principe zou dat drama zich overal kunnen afspelen. De setting, het uitvaartbedrijf, wordt steeds minder belangrijk. Maar het is prachtig uitgevoerd. Dat mag ook wel voor 2,2 miljoen dollar per aflevering. Wij hadden destijds 150.000 gulden per aflevering. Wij hadden heel graag nog een tweede serie willen maken, maar de VPRO wilde niet. Het budget was op, of ze wilde dat toen liever besteden aan Hertenkamp.”

“De VPRO meende overigens dat ‘Begraven’ voor een heel klein publiek zou zijn, het onderwerp was te ‘luguber’ voor een groot publiek. Ik geloof er niets van. In Amerika is Six Feet Under een enorme hit en wint de serie de ene Emmy na de andere. Dan zie je toch weer de lafheid van de Nederlandse omroepen, die de serie hier op een onmogelijk tijdstip zetten. Hetzelfde geldt voor de Soprano’s.”

Terug naar archief...