DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 16-01-2003
DOE MIJ MAAR DE ‘PIM FORTUYN-KIST’

Pim Fortuyn heeft Nederland veranderd. We mogen weer zeggen wat we willen. En uiterlijk vertoon is geen schande. Fortuyn leefde niet alleen graag in luxe, hij verliet deze wereld ook uiterst comfortabel, in een luxueuze, Amerikaanse doodskist. En ook dat wordt door sommige mensen graag nagevolgd.


‘Een Pim Fortuyn-kist graag,’ die vraag wordt steeds vaker gesteld aan uitvaartondernemers. “En dan komen ze vanzelf bij ons terecht,” vertelt Alexander van der Pijl, uitvaartondernemer in Hoofddorp en importeur van ‘de Pim Fortuyn-kist’. “Wij leveren kisten van de Amerikaanse fabrikant Batesville. De kist van Fortuyn, die via ons kwam, was een type Alexis. Die is champagnekleurig, de houtskleur komt er doorheen. Op verzoek van de familie is de kist hoogglans wit gespoten.”

Hoe groot is de vraag naar deze kist nu? “We moeten niet overdrijven als het om de aantallen gaat,” aldus Van der Pijl, “maar het Pim Fortuyn-effect is wel duidelijk merkbaar. Normaal leveren wij er 25 à 30 per jaar. Nu zijn er alleen 60 onderweg vanuit Amerika. Iets dergelijks hebben we ook gezien na de uitvaart van Sem Klepper in 2000.”

Het zal altijd een kleine markt blijven, denkt Van der Pijl. Maar wel een heel specifieke markt. “We leveren deze kisten vaak aan zigeuners. Die willen ook nogal eens de kist met een afbeelding van het Laatste Avondmaal in het deksel.” En de prijs? “Wij leveren een gemiddelde Batesville-kist aan uitvaartondernemers voor circa 1750 euro. Hoeveel daar nog bovenop komt, hangt van de uitvaartondernemer af.”

Terug naar archief...