DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 26-09-2002
WHAT’S IN A NAME?

Met veel tam tam (een uitgebreide introductie voor de pers) en grote trots presenteerde uitvaartverzorger (en verzekeraar) Monuta onlangs een nieuw product: het Scenarium.


'Een soort draaiboek waarin u tot in detail kunt aangeven hoe uw uitvaart moet worden uitgevoerd,’ staat op de site van Monuta te lezen.

“Monuta vindt het belangrijk dat mensen nadenken over hun eigen uitvaart,” vertelt Mark Debets, strategisch marketeer bij Monuta. “Onze uitvaartverzorgers worden regelmatig geconfronteerd met vertwijfelde nabestaanden, die geen idee hebben wat de overledene wilde. Zelfs niet weten of de overledene begraven of gecremeerd wilde worden. Dat kan voorkomen worden door bij leven vast te leggen wat je wilt. Er was nog geen woord voor het vastleggen van de uitvaartwensen. ‘Scenarium’ is uiteraard afgeleid van ‘scenario’, het is een verbastering daarvan,” vertelt Debets , die zeer tevreden is over de vondst.

Misschien was er geen woord voor, maar het vastleggen van de laatste wensen gebeurt toch al? (Iedereen kan dit ook gewoon zelf thuis doen, als het ondertekend is, is het rechtsgeldig). En een speciaal formulier daarvoor, dat bestaat toch ook al lang? Evenals bedrijven die zich daarop richten, zoals www.epiloog.nl. Debets: “We hebben uiteraard de concurrenten bekeken. Maar die andere formulieren zijn soberder en minder concreet. En die van ons is echt bedoeld voor mensen die midden in het leven staan. We hebben het laten testen door consumentenpanels. Die waren enthousiast.”

“Wij gaan er vanuit,” vervolgt hij. “Laatste wensen heb je nooit. Die veranderen constant. Bij ons kun je die op elk moment veranderen en aan ons doorgeven. Kosteloos. Ook als je niet bij ons verzekerd bent. Bovendien hebben wij veel kennis op het gebied van de uitvaartzorg. Wat nieuw is aan het scenarium is dat is wij bij speciale wensen onmiddellijk controleren of het juridisch mogelijk is en of het uitvoerbaar is. Zo nee, dan laten we dat de mensen meteen weten.”

In 2003 zal er een uitgebreide campagne plaatsvinden die is gericht op de consument.

Terug naar archief...