DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 12-06-2013
BEHEER JE ONLINE ERFENIS

Er bestaat een grote onbekendheid als het gaat om het regelen van je online erfenis. Negen op de tien Nederlanders hebben niet geregeld wat er met hun social media-account gebeurt nadat ze komen te overlijden. Het schort aan goede voorbereidingen, zo blijkt uit onderzoek van Yarden Vereniging.


Om die reden is de online applicatie Mijn Memorial in het leven geroepen. Een online pagina waar de content van Facebook, Twitter, Spotify en Youtube van een overledene bij elkaar komt en waar nabestaanden iemand kunnen herdenken.
De site stimuleert mensen na te denken over hun online nalatenschap. Want voor drie op de tien Nederlanders blijkt social media een goede herdenkingsplek te zijn.

Een derde van een groep ondervraagde Nederlanders ziet een online herdenkingsplek als de ideale oplossing niet vergeten te worden. Een grote motivatie voor het aanmaken van de Facebook-applicatie is de drang onderdeel te blijven van een vriendengroep. Zo vindt 45% van de Nederlanders het leuk om na hun overlijden nog steeds op Facebook ‘getagd’ te worden in een groepsbericht. Ook geeft het Nederlanders een goed gevoel nog steeds onderdeel te zijn van de vriendengroep als vrienden persoonlijke berichten op de memorial-pagina kunnen blijven plaatsen (37%).

Nederlanders vinden het moeilijk over hun digitale erfenis na te denken omdat het simpelweg te ver van ze af staat (74%). Bijna negen op de tien geeft toe dat zij nog niet hebben geregeld wat er met hun social account gebeurt na hun overlijden. Nabestaanden worden er pas mee geconfronteerd als het te laat is. Maar als de proef op de som wordt genomen geeft 60% van de Nederlanders aan zelf te willen bepalen hoe ze worden herinnerd. Dat kan voortaan op Mijn Memorial op Facebook. En is dus alleen voor Facebookgebruikers, want er moet ingelogd worden via Facebook. Jammer, want niet iedereen heeft zin zich in te schrijven op Facebook.

DE memorial pagina komt tot stand in samenwerking met iemands beste vrienden, die vooraf worden gevraagd iemands BFF (Best For Funeral) te worden. Die BFF’s hebben toestemming om vorm te geven aan de pagina.

Nog enkele uitkomsten uit het onderzoek: Meer dan de helft van de Nederlanders vindt het belangrijk gênante foto’s te verwijderen nadat ze overleden zijn. Eén derde vindt het zelfs een probleem als alle foto’s na overlijden online blijven staan.

www.mijnmemorial.nl


Terug naar archief...