DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 21-10-2011
NEDERLANDERS WILLEN GEEN EEUWIG LEVEN OP SOCIAL MEDIA

Ruim 61 procent van de Nederlanders wil dat zijn online profiel direct wordt verwijderd na een overlijden. Dit blijkt uit een onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering.


Een eeuwig online leven op Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter is daarmee niet populair. Een kwart van de mensen laat de keuze over aan de nabestaanden en slechts acht procent wil een digitale herdenk- en rouwplek.

"Nederlanders zitten niet te wachten op digitaal medelijden in de vorm van een rouw- en herdenkstatus op sociale netwerken. De dood zien ze als het einde, ook voor hun Hyves, Facebook, Linkedin of Twitter profiel," aldus Emile de Jong, commercieel directeur van Nuvema Uitvaartverzekering.

Meer dan twee op de drie gebruikers van sociale netwerken heeft nog nooit nagedacht over wat er moet gebeuren met hun digitale erfenis. Nabestaanden weten daardoor niet wat er met de online profielen van hun dierbare moet gebeuren. Voor nabestaanden is het ingewikkeld om de online profielen van overleden personen aan te passen of geheel te verwijderen. Terwijl ruim 25 procent van de respondenten dit wel aan hun nabestaanden wil overlaten. Daarom heeft de verzekeraar een 'Handleiding aanpassen of verwijderen social media van overledene' geschreven. Zo kunnen nabestaanden per sociaal netwerk het profiel wijzigen of verwijderen.

Terug naar archief...