DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 13-11-2010
TWITTERENDE UITVAARTONDERNEMERS

De uitvaartbranche die traditioneel bekend staat als gesloten en zelfs mystiek laat steeds meer van zich horen en zien via social media.


‘Wat een indrukwekkend idee: de mensen die ik volgende week in Engeland ga balsemen zijn nu aan de laatste dagen van hun leven bezig…’ tweet Martin Beek. Beek is een van de vele mensen uit de uitvaartbranche die gebruik maken van social media, bericht uitvaartbranche.nl.

Op Facebook is er een speciale groep voor de mondiale uitvaartbranche. Op netwerksite Hyves is er ook een ‘hyve’ gewijd aan de uitvaartbranche. Wie lid wil worden, moet wel door een ballotage, wat overigens ook geldt voor uitvaartbranche.nl. In die zin lijkt de branche ook online nog wat gesloten voor nieuwsgierige buitenstaanders. Maar op Twitter en het digitale televisiekanaal Uitvaart.tv laat de branche wel degelijk zien steeds transparanter te worden. Op de website zijn in de afgelopen maanden al tientallen films geplaatst waarin voorlichting over het levenseinde centraal staat. Het publiek kan er sinds kort zelf vragen insturen die beantwoord worden met een video.

Op Twitter houden verschillende uitvaartondernemers nieuwsgierigen op de hoogte van hun dagelijkse werkzaamheden of opvallende branchegerelateerde nieuwtjes. ‘Familiebezoek, faxen verstuurd, veel te veel telefoontjes en nu een draaiboek schrijven...’ tweet Joanne Plattel.

Uitvaartonderneemster Carolien Harrems uit Amsterdam deelt met haar volgers dat ze is gevraagd om te adverteren op de schoolbus.‘Gebeld door een school in Aveen of ik wil adverteren op de schoolbus. Een bedrijf gespecialiseerd in uitvaarten van kinderen! Nogal onkies.’

Peter van Schaik van Uitvaart.Com (exploitant van onder andere Condoleance.nl, Uitvaart.nl, Uitvaart.tv en Uitvaartbranche.nl) heeft wel een verklaring voor het groeiende gebruik van social media binnen de uitvaartbranche. “Een uitvaart is bij uitstek een gevoelskwestie. Je kunt een uitvaart niet overdoen. Daarom gaan veel consumenten niet af op glimmende folders van uitvaartbedrijven maar gaan ze bij familie en kennissen te raden welke uitvaartondernemer ze moeten inschakelen, als het eenmaal zo ver is”. De mond-tot-mond reclame van toen, vindt nu in toenemende mate plaats via social media. Het praatje bij de bakker is vervangen door een discussie op Facebook. Geen wonder dat uitvaartondernemers zich daar dan ook proberen te profileren.”

Terug naar archief...