DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 03-10-2009
YARDEN STIMULEERT

Dit jaar wordt voor de tweede keer door Yarden de Yarden Stimulans uitgereikt. Deze tweejaarlijkse prijs is ingesteld als stimulans voor kleinschalige initiatieven op het gebied rondom het levenseinde en de uitvaart die potentie voor landelijke uitwerking hebben. De genomineerden zijn bekend.


Uit 31 inzendingen heeft een vakjury met o.a. Jacobine Geel drie genomineerden geselecteerd:
- 'De Levensjas' van het netwerk Palliatieve Zorg Noord- en Oost-Flevoland (Stichting Medisch Coördinatie Centrum Flevoland).
De visueel prachtige Levensjas wordt aangetrokken door pastor Liesbeth Winters-Jonas en vertelt m.n. kinderen uit het basisonderwijs op een laagdrempelige manier over het leven, maar ook over het verlies ervan en wat dit met je kan doen.

- 'parlAmore' van Marian van Essen.
De parlAmore rouwknoop is een ronde edelsteen van zwarte onyx of rode jaspis met daarop een neutraal parelmoeren knoopje. Dit knoopje kan op eenvoudige wijze vervangen worden door een knoopje naar keuze. Zo creëert men een rouwknoop met een eigen karakter en kan men, wanneer daar behoefte aan is, een tastbare herinnering aan één bepaalde overledenen met zich meedragen.

- 'Emotiebrood' van de Culinaire Werkplaats.
Marjolein Wintjes, één van de initiatiefnemers van de Culinaire Werkplaats, vraagt aandacht voor haar nieuwe kijk op brood en de rol die brood kan spelen bij rouwbeleving. De rouwgerelateerde emotiebroden bieden de mogelijkheid om samen het brood te breken en op persoonlijke wijze bewust en samen het laatste gezamenlijke moment te delen.

De drie maken kans op de prijs van 5.000 euro voor het meest vernieuwende idee rondom de uitvaart en het levenseinde, dat een impuls verdient voor landelijke uitwerking. De bekendmaking van de winnaar vindt plaats op het Yarden Symposium te Zeist op 7 november aanstaande.

Jacobine Geel: "Er bestaan al veel diensten en producten rondom de uitvaart en het levenseinde. Het is dan ook een hele opgave om een innovatief initiatief te lanceren, met ook nog eens een maatschappelijke importantie. Wij kozen voor deze drie projecten omdat zij op geheel eigen wijze aandacht vragen voor de bewustwording rondom de dood, afscheid en herinnering."

Terug naar archief...