DOODGEWOON informeert en amuseert over zaken rond de dood - sinds 1994
Verschenen: 22-01-2009
HOE NEDERLANDERS ROUWEN EN GEDENKEN

Een nieuw blad, het Alledaagse leven, gaat over de gewoonten en gebruiken van de Nederlanders. Het verschijnt in het kader van het Jaar van de Tradities 2009. Nummer 5 gaat over ‘Rouw & Rustplaats’.


Waanders Uitgevers en het Nederlands Centrum voor Volkscultuur is, in samenwerking met het Nederlands Openluchtmuseum en het Meerstens Instituut, deze nieuwe reeks tijdschriften begonnen over gewoonten en gebruiken van de Nederlanders, getiteld Het Alledaagse leven.

Het nummer over ‘Rouw & Rustplaats’ wekt de indruk een overzicht te geven van het ‘toen en nu’ rondom de dood in Nederland, maar het handelt vooral over ‘het toen’.

Het uiterlijk is prima verzorgd. Op mooi papier gedrukt, ruim voorzien van illustraties en met een voor zowel jong als oud prettig leesbare begeleidende tekst. Blijkbaar beginnen onze Tradities & Trends zo rond 1800 want over de periode daarvoor is er niets te vinden. Het zijn dan ook vooral de prachtige, ruim afgedrukte, afbeeldingen die je verleiden het blad door te bladeren.

In nog geen 40 bladzijden door onze rijke geschiedenis van afscheid nemen gaan, kan ook niet anders dan in vogelvlucht. Prima voor middelbare scholieren om te gebruiken voor een werkstuk en voor volwassenen ter inleiding en stimulering. Op de achterzijde staat een foto van een grafkist met hierop in kleurige plastiek letters ‘let’s keep in touch’. Een ontwerp van de ‘Stichting Memento Gedenkbeelden’, in 1991 opgericht. De kist is van kunstenaar Harry Heyink.

het Alledaagse leven kost 5,95 euro en is te koop in de boek- en tijdschriftenhandel. Voor meer informatie:
www.hetalledaagseleven.nl

(Roy de Beunje)

Terug naar archief...